RAMSES

Op 6 oktober 1964 werd door de Avro ‘Hoofdstuk I’ 

uitgezonden. Het programma markeerde het begin van 

televisie als medium met een eigen creatieve potentie. 

Techniek werd daarin mede vormgever en beïnvloedde 

de emotionele impact van het beeld. 

De serie was oorspronkelijk opgezet als programma- 

concept rond de eigenzinnige hoog getalenteerde jonge 

cabaretière Adèle Bloemendaal

Bij de voorbereiding van ‘Hoofdstuk II’ ontstond er tussen 

mede-producer Jef de Groot en Adèle een kwestie die ermee 

eindigde dat Adèle in stevige bewoordingen, Jef de Groot 

adviseerde, om die 2e show maar in zijn reet te stoppen. 

Fysiek gezien was dat niet wenselijk maar bovendien zouden 

we op de al dicht naderende opname-deadline, letterlijk 

met een gat zitten. 

Jef kwam met een alternatief:


Loesje Hamel!

Internationaal topmodel, intelligent, witty, eigen vocabulaire, 

stralende personality en prachtig. Ze kende de wereld van 

uiterlijk en glamour, maar door haar huwelijk met de acteur 

Jules Hamel, ook de wereld en wetten van het theater. 

Ik filmde met Loesje in Brussel, repeteerde met haar in 

Amsterdam en overal waar we waren dook altijd weer de 

man op die op dat moment, genadeloos verliefd op haar was. 

De uprising, onverbiddelijke bestsellerauteur: Jan Cremer

Jan was verliefd als een zijden lapje. Zacht en lief. 

Prachtig om te zien. 


Hoofdstuk II, werd niet het programma van Loesje, maar 

wel een programma waarin Loesje een zeer belangrijke rol 

speelde. Loesje en ik bleken in Ansje van Brandenberg

een gezamenlijke vriendin te hebben en beide vonden dat ik 

maar eens moest kennismaken met hun vriend, Shaffy. 

Nat van de drukinkt gaf Ansje mij: ‘Het boek LIELJE’

Geschreven door Ramses, geïllustreerd door Joop Admiraal

(zijn vriend, minnaar, geliefde, piekeraar...) 

Het boekje is de natte droom van Sedaris, absurd als 

Lewis Carroll, grappig en bizar, geschreven met woorden, die 

dollen, rennen, vliegen, verrassen, feesten, zingen, gakken, 

kakelen, rondedansjes maken en nieuwe taal creëren: 

De protagonisten zijn Niente en Fie

Als je de eerste regels leest:

‘Nee’, denkt Niente, draaft hard over het mos, staat stil, geeft 

even een petsje op de kuit en gaat gezellig lachen. Het koetje 

loeit en in de verte trilt een bijtje. Niente holt nu door de wei en 

laat zich pardoes vallen, wiegt even heen en weer en peutert in 

de bloemen....  

...dan denk je ‘Ah ...2 kinderen’. 

Maar even verderop blijkt dat Niente en Fie 2 dames zijn 

van 50 jaar. 

Het is een hilarisch boekje en ik kon niet wachten om de 

auteur te ontmoeten. 


Onze eerste ontmoeting was in Americain op het Leidseplein

‘k Had al een zekere reputatie opgebouwd met programma’s 

als ‘Voor de Vuist Weg’, (geen decor, vorm gegeven met een 

paar rekwisieten op de lege bühne van het Theater Concordia 

in Bussum en razend populair) De serie ‘Domino” waarvan 

de aflevering met Jacques Brel heftige emoties had 

losgemaakt en heel recent de nooit eerder vertoonde 

televisievormgeving in ‘Hoofdstuk I’. 

Hij is de flamboyante, zorgeloze, multi-getalenteerde 

schrijver, dichter, componist, schilder, acteur en bekende, 

beruchte, beroemde levensgenieter. 

Binnen de kortste keren plopten over en weer ideeën als 

luchtbellen in kokend water. We lagen elkaar, we mochten 

elkaar en we wilden samen iets gaan maken. 

Onze gedachten en ideeën dobberden op sherry’s en wijn 

naar het afstudeerproject dat Ramses had gemaakt op 

de toneelschool. Het was een musical met de titel ‘Olé 

la Margarita.’ 

Waar ’t precies over ging, weet ik niet meer, wel herinner 

ik mij dat alles wat verkeerd kon gaan, verkeerd ging. 

Uitvoerenden kwamen op in de verkeerde kostuums en op 

’t verkeerde moment. Er werden teksten gezongen op de 

verkeerde melodieën. Soms kwam men op van links, terwijl 

toch iedereen aannam dat de opkomst van rechts zou zijn. 

Anderen die een verkleding niet haalden, liepen panisch in 

hun blote kont de bühne op, kortom ‘Helsa poppin’ all over 

again. 

Dat gaan we doen’, riep ik. 

We schaterden en namen er nog één.

(wordt vervolgd met:) ’t Hansopje van de Pastorale 

Nachten in de 3e Weteringdwarsstraat 

De Gelagkamer 

Zoektocht naar zijn huis op het water 

De toevallige ontmoeting in Berlijn 

 ...en andere herinneringen.