Olivia Newton John



In 1969 maakte ik voor de WDR “DUSTY’ een personality show 

rond Dusty Springfield. Het was mijn eerste grote show voor de

WDR - ARD. (het eerste Duitse net )  Het programma werd door

de gezamenlijke omroepen van de ARD in 1970 gekozen tot de 

nationale inzending naar het Gouden Roos Festival in Montreux.

https://www.bobrooyens.com/Movies/Dusty_Ain't%20no%20sun.m4v

Het succes leidde tot de vraag van Hannes Hoff chef Drama und

Unterhaltung om meer shows voor de WDR te maken.

In één van die shows was in eind 1976 een gastoptreden 

van Olivia Newton John.

Hannes Hoff en ik waren enorm  gescharmeerd van dat frisse

meisje met de geur van vers gemaaid gras en in haar présence de warme gouden gloed had van zonlicht op hooi. Ik weet niet meer hoe ik haar destijds in beeld heb gebracht, maar wel dat Olivia en haar begeleiders  daar nogal enthousiast over waren. Hoff stelde voor om rond haar een special te maken a la ‘DUSTY’.

Alle betrokkenen waren enthousiast over dat idee. Er werd een 

datum gezocht waarop Olivia zou kunnen en er een studio beschikbaar 

zou zijn. Dat werd in Keulen na de opname nog geregeld en de afspraakwas gemaakt.

Daarna had ik een aantal malen overleg met Olivia en haar management over het repertoire en de kostuums. Intussen werkte ik met Peter Gabriëlse, een decorontwerper met een geheel eigen, uiterst smaakvolle stijl, aan de vormgeving. Ik wilde een paradijs met veel levende dieren, planten, bloemen, bomen  een slang en Adam en Ava. Zijn ontwerpen waren prachtig. De stam van de appelboom was o.a. opgetrokken uit een plexiglas douche-cabine.

Waarin Eva in Eva-kostuum een douche nam.










Verder liepen in de studio schapen, lammeren, konijnen, er vlogen

vogels kortom een sprookjesachtig paradijsje.

Met Olivia werd een afspraak gemaakt om de deeën voor de show

en de kostuums met haar door te spreken. Omdat het contract nog niet getekend was, gingen de Produktionsleiter en een man van de Honorar- und Lizens-Abteilung mee naar Londen

De afspraak was gemaakt in het BBC-Centre. Het Media-park van

de BBC waar Olivia gast was in een of ander programma.

Ik had schetsen bij me om haar per nummer mee te nemen in

mijn ideeën over de show. Ik ontmoette haar kort in haar kleedkamer. Daar zei ze dat er een probleempje zou kunnen ontstaan met betrekking tot de opname datum.

 in de gespreksruimte die de BBC voor ons had gereserveerd, werden we bezocht door twee jonge strak in het pak zittende, crew cut geknipte Amerikaantjes. Die Olivia wilden casten voor een film 

Nu bleek hoe de Deutsche Gründlichkeit gefaald had. De Deutsche

Produkionsleiter had nagelaten het contract op papier af te sluiten. 

Mondeling was alles wel rond, maar niet op papier. De twee Amerikaantjes vertelden dat Olivia in L.A.  auditie ging 

doen voor een mogelijke rol in de speelfilm ‘GREASE’  

Die audities overlapten onze opname data. en aangezien er geen getekend  contract was, had het management van Olivia besloten om te kiezen voor de auditie.

De rest is geschiedenis. 


Ik had nu wel een groot probleem. Ongeveer 3 weken na het bezoek aan de BBC, zouden m’n opnamen beginnen. Ik beschikte over een studio een giga decor met meurende dierentuin, maar geen artiest.

Hoff stelde Carly Simon voor. Dat bleek qua data niet mogelijk.

Ik belde via haar management met Lynsey de Paul. Die vond de 

uitnodiging eervol en wilde graag meewerken aan een lynsey de

Paul-show. Een dag of 10 voor de eerste opnamedag werd ik

’s avond laat gebeld door lynsey. Met een nauwelijks verstaanbare

stem, zei ze dat ze door een ernstige keelontsteking waarschijnlijk niet op tijd hersteld zou zijn voor de eerste opnamedag. Vraag was of we

dat risiko wilden nemen of dat we voor de zekerheid liever iemand

anders zouden willen engageren.

Overleg met Hannes Hoff. Hij suggereerde om Esther Ofarim, waarmee 

ik in 1969 in de Bavaria Studio’s te München een succesvolle muziekfilm 

had gemaakt te vragen. Esther woonde op dat moment in Tel Aviv. 

Ik belde haar op en vroeg of ze zin had in een show? Nou, eigenlijk

had ze genoeg van de showbusiness en wilde ze zich terugtrekken uit

dat gewoel, maar als ik naar Tel Aviv wilde komen, dan konden we daar

nog eens over praten en wellicht, eventueel, samen repertoire uitzoeken. De tijd 

drong. ik vloog naar Tel Aviv. We zochten repertoire uit en toen ik aan

de terugreis begon waren we beide vol geloof en enthousiasme. Drie dagen later

belde ze af. Ze vond de belasting toch te zwaar. 

Al met al had ik nog 3 dagen voordat ik de studio in zou gaan. Het 

decor was al gebouwd 

M’n Laatste hoop gold een zangeres waarmee ik in de tijd dat ik in Hamburg woonde, bevriend was geraakt: Vicky Leandros.

Ze woonde inmiddels in Parijs. Ook met haar vader Leo, die tevens haar manager was en de verantwoordelijke man voor haar repertoire was ik bevriend.

3 dagen later maakte ik met Vicky in het voor Olivia Newton John gecreëerde paradijs, de eerste opname voor de Vicky Leandros Show.

Ja, zo kan het gaan. ook dat is Showbiz.


https://www.bobrooyens.com/download/vickyclip2.m4v